Friday, August 15, 2008

Polisi pengambilan pelajar UiTM kekal

PUTRAJAYA - Kerajaan tidak bercadang mengubah sebarang polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM) hanya disebabkan pandangan daripada satu pihak yang menyuarakan agar universiti itu membuka 10 peratus kemasukan pelajarnya kepada penuntut bukan bumiputera.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menegaskan, cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim itu juga tidak akan dibawa ke Kabinet.

"Kita tak bincang (di Kabinet) kerana bagi saya ia tak perlu, tiada sebarang perubahan polisi (di UiTM)," katanya ringkas ketika ditanya kemungkinan pihaknya memanjangkan isu itu ke Kabinet setelah protes para pelajar UiTM terus hangat apabila demonstrasi itu menular di Kelantan pula kelmarin.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Kebangsaan Reka Bentuk Pendidikan dan Pembangunan Multimedia Dalam Proses Pembelajaran dan Pengajaran di sini semalam.

Mengulas lanjut, Mohamed Khaled berkata, beliau juga meminta agar perkara-perkara yang sudah menjadi penerimaan sejak lama itu tidak dibangkitkan lagi.

"Kita kena faham apa asas-asas yang membawa kepada perpaduan, kesejahteraan, kestabilan dan keamanan dalam negara.

No comments: