Thursday, September 4, 2008

SERUAN SEMANGAT MERDEKA

"merdeka itu bukanlah suatu benda yang mudah boleh didapat, melainkan ialah dikehendaki untuk mendapatkannya itu iaitu pengorbanan yang sebenar pengorbanan. Dengan kerana itu kita terpaksa mengorbankan bukan sahaja wang ringgit dan usaha bahkan jiwa kita sendiri juga"....Tunku Abdul Rahman (1957-1970)


"Hari merdeka ialah hari Kebangsaan kita. Marilah membanggakan negara kita dan sentiasa berjaga-jaga supaya tidak dipengaruhi oleh fahaman kebangsaan yang sempit. Jika fahaman kita yang sempit itu dibiarkan hidup dengan perasaan yang meluap-luap, maka sifat bertolak ansur dan tali-tali persahabatan kita dengan negara-negara lain yang bebas akan terkecewa. Dengan yang demikian, maka terganggulah keamanan dan ketenteraman dunia"......Tun Abdul Razak (1970-1976)


"Tuan-tuan sekalian, akhirnya saya suka berpesan dan berharap semoga tuan-tuan dapat menunjukkan semangat keperwiraan dan taat setia yang tidak berbelah bagi pada setiap masa. Tuan-tuan hendaklah sentiasa berwaspada terhadap ancaman yang hendak merosakkan ketenteraman dan kedaulatan negara. Di samping itu, tuan-tuan sentiasa bersiap sedia untuk mempertahankan negara dan memberi perkhidmatan pada masa-masa kecemasan apabila dikehendaki oleh negara kita"........Tun Hussein Onn (1976-1980)


"Kita boleh mempunyai pendapat yang berbeza dalam politik negara, tetapi apabila kita berhadapan dengan kemungkinan orang lain akan cuba menjajah kita, kita patut merapatkan barisan, inilah makna patriotisme. Kita rapatkan barisan dan lupakan tentang perselisihan faham antara kita supaya kita dapat menumpukan kepada segala usaha untuk mempertahankan negara"......Tun Dr. Mahathir Mohamad (1981-2003)


"Sesungguhnya...., segala kejayaan yang dicapai hari ini ditunjangi usaha dan pengorbanan pejuang-pejuang kita terdahulu. Tunku Abdul Rahman telah berjuang mencapai kemerdekaan, Tun Abdul Razak berusaha gigih bagi membawa pembangunan, Tun Hussien Onn memerah keringat bai memupuk perpaduan rakyat, Tun Dr. Mahathir telah menentang arus bagi mencipta pemodenan. Mereka sebagai pemimpin kita bersama rakyat sekalian telah membawa Malaysia ke tahap ia berada hari ini"......Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (2003-sekarang)

No comments: