Monday, June 23, 2008

Kembalikan asas perjuangan


KUALA LUMPUR 22 Jun - Orang Melayu diingatkan supaya kembali kepada asas perjuangan yang berlandaskan agama, bangsa dan tanah air.

Setiausaha Satu Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, jika pegangan itu dilupakan, orang Melayu akan mudah jatuh dan lemah di negara sendiri.

''Kelemahan yang ditunjukkan ini secara tidak langsung akan memberi ruang kepada sesiapa sahaja dari dalam atau luar negara untuk mempersenda dan mempergunakan kita,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas titah Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah pada majlis Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK) semalam, yang tidak mahu melihat bangsa Melayu menerima nasib bagaikan dagang di kampung sendiri dan terpaksa bermusafir di bumi sendiri.

Zainal Abidin berkata, kebanyakan perjuangan orang Melayu sekarang lebih bersifat peribadi dan mementingkan diri sendiri didorong oleh kepercayaan politik yang berbeza.

Katanya, ramai orang Melayu belum mempunyai kematangan berfikir dalam politik dan perjuangan menyebabkan mereka lebih mementingkan ketaksuban kepada pemimpin dan bukannya untuk membela nasib bangsa.

''Saya tidak menafikan memang perlu mempunyai perbezaan ideologi politik tapi itu hanyalah untuk tempoh dua minggu ketika kempen pilihan raya sahaja dan selepas tempoh itu, kita perlulah rapatkan semula barisan,'' jelasnya.

Mengulas lanjut, Zainal Abidin mengalu-alukan titah Raja Nazrin itu dan menyifatkannya sebagai tepat pada masanya.

Katanya, orang Melayu sekarang tidak mempunyai kesedaran untuk bersatu kerana tidak pernah menempuh detik-detik perpecahan suatu masa dahulu.

Menurut beliau, pemimpin-pemimpin Melayu juga perlu berfikir dan bertindak sebagai ketua yang baik agar dapat menjadi contoh kepada generasi muda.

1 comment:

Ahmad Zaini Ismail said...

Hayatilah lagu warisan, Insya-Allah kita semua akan dpt menilai semula perjuangan kita dalam mempertahan dan meninggikan maruah bangsa kita sendiri

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara